caleidoscopen gaan naar de Dutch Design Week 2017

Dé jaarlijks terugkerende happening voor design, zeg maar de auto rai voor design, is de  Dutch Design Week in Eindhoven. Dit jaar van 21 tot en met 29 oktober. En ik ben tijdens die week met de caleidoscopen te gast bij Piet Hein Eek, in een van de prachtige atelier ruimtes in aanbouw.  In zijn nieuwsbrief verteld Piet Hein over die ruimte maar ook over zijn werk van de laatste tijd.

Hoe het kwam dat ik bij Piet Hein Eek mag exposeren?

Op een dag kwamen gasten van de B&B aan de overkant mijn glas atelier binnenwandelen. Zíj, Trudy, zei dat hij óók iets met glas deed. Híj stelde zich voor als Marc en sprak op zijn Tilburgs. Net zoals mijn vader vroeger…….
Ik vertelde over mijn ambachtelijk werk, op dat moment kopieerde ik een Bogtman raam en liet hem natuurlijk ook mijn passie, de caleidoscoop-lampen zien. Marc werd steeds  blijer en enthousiaster over mijn werk én dat maakte mij natuurlijk ook weer blijer en enthousiaster…..Na een poosje vroeg ik wat hij eigenlijk met glas deed; “brandschilderen”.  Toen viel het kwartje bij mij, nátuurlijk, hij is Marc Mulders ! Ik ken zijn werk uit de Pont in Tilburg, van het mooie boek dat ik daar over zijn werk had gekocht daarnaast staat de film “Dauw” nog op mijn netvliezen……… Marc is vooral bekend om zijn olieverfschilderijen en gebrandschilderde ramen.

Enfin, Marc vond dat mijn werk gezien moest worden “en met alle respect”zei hij “hier in Kûbaard komen niet erg veel mensen spontaan langs”. Hij heeft Piet Hein Eek en Pim van het Hof foto’s van de caleidoscopen zien en de rest wordt geschiedenis…….lijkt me.

Het Piet Hein Eek complex in Eindhoven

Het Piet Hein Eek complex in Eindhoven

Piet Hein en Pim van het Hof bekijken de caleidoscoop-lampen

Piet Hein en Pim van het Hof bekijken de caleidoscoop-lampen

Marc Mulders en Simon Nieuwenhout

Marc Mulders en Simon Nieuwenhout

picking up the pieces

Pickin’ up the pieces, song title by Richie Furay ….. “It was obviously a comment on leaving one thing behind and carrying on,  referring to the breakup of Buffalo Springfield and the new beginnings with Poco. Aldus Wikipedia.

“Picking up the pieces” is een glasworkshop op locatie, gewoon bij u in het bedrijf. Deze week waren wij tijdens de Kunstroute Zype in het informatie centrum “zand tegen zee” in Petten Noord-Holland.

Absolute beginners met glas kiezen intuïtief uit bakken vol gekleurde glasscherven en maken in 2,5 uur een glas-schets.  De techniek is die van glas omwikkeld met koperfolie, door het te solderen en hier en daar met een stangetje te verstevigen kan het voor het raam hangen of staand in een sokkel op een vensterbank. Verrassende resultaten en allemaal werkelijk hun eigen ontwerp. Het is boven ieders eigen verwachting wat er in zo’n korte tijd van 2,5 uur haalbaar is.

Picking up the pieces; Een fragiel, maar oersterk begin op een nieuwe hobby-pad?

gekleurde glas schervenIMG_20170912_142754glasworkshop intuitief werken met glas bij infocentrum zand tegen zeeworkshop picking up the piecesverrassend resultaat glasworkshop moglas in 2,5 uur2 uren glas in koper workshop voor beginners (2)

In Noord Holland kust de kust de kunst

Of kust de kunst de kust? Langs de Noord Hollandse kust van Petten naar Callantsoog omhelst het strand en de duinen kunst van professionals en amateurs.  De kunstroute Zijpe wordt voor de 22ste keer  georganiseerd, dit jaar is de route voor het eerst langs de kust, van 1 spetember tot en met 17 september 2017 Voor het complete programma van kunst, lezingen en workshops kunt u een kijkje nemen op kunstroutezijpe.nl

Mijn reuze caleidoscoop is te gast bij het informatie centrum “Zand tegen Zee” in Petten. Hun vaste expositie is daarnaast de moeite waard om te bekijken.

Op donderdag avond 14 september geef ik een lezing over mijn werk en daarnaast geef ik overdag een aantal workshops die (sorry voor u) allemaal al volgeboekt zijn…..  Poster - Ku(n)stroute Zijpe aan Zee 2017

1 en 2 juli 2017 kunst kijken in Beetsterzwaag

CCI12062017P1330665 (2)De organisatie van de kunstweekend Beetsterzwaag wilde mij of beter gezegd de grote gefusede caleidoscoop weer in de tropische kas hebben. Twee jaar geleden trok de reuze caleidoscoop veel jonge en wat minder jonge bezoekers. Hoop dat dat weer gebeurt, want daarnaast neem ik  twee kleine caleidoscoop-lampen mee.

De Kunstroute is op zaterdag 1 en zondag 2 juli. klik hier voor meer info

De eerste Makkum Art

De eerste Makkum Art is geweest. Men schat dat er ca 1000 bezoekers de kunst op diverse locatie in Makkum hebben bezocht. Ik stond met mijn fuse kunstwerken en mijn caleidoscoop lampen in de voormalige winkel van Tichelaar.  Films en tv_2 Films en tv_5 Films en tv_6 Films en tv_8 Films en tv_9 Films en tv_11

Open atelier 30 april

Zondag 30 April van 11.00 – 17.00 open atelier en open Moglas galerie

Tijdens de eerste Kubaarder Kukelmarkt houden een aantal kunstenaars in Kubaard een open dag. Daarnaast zijn er planten en zaden te koop.

open dag glasatelier Moglas

open dag glasatelier Moglas

Glas Fusion workshop bij de Friese Kunstacademie

17 juni 2017 van 10.00 -16.00 cursus glasfusion

Teken je portretten, schilder je landschappen of stillevens of heb je ervaring met het bakken van pizza’s en taarten? Ik daag je uit om te schilderen en te bakken met glas, glasfusion. Net zoals je een taart versiert of een doek opzet, kun je met glas werken. Zelfs als je nooit iets creatiefs deed met je handen, is deze workshop glasfusion haalbaar voor jou…

Als inspiratie start je met bijvoorbeeld een foto of schilderij, met iets wat je aanspreekt. Ik help je een manier te vinden om dat met het glas uit te drukken. Natuurlijk is het werken met glas een techniek die je onder de knie moet krijgen en ervaring krijg je door het vaker te doen. Laat je verrassen door wat er allemaal kan en zie hoe het scherpe puntige glas zich transformeert in de oven tot ronde zachte vormen.

In mijn glas atelier liggen de scherven van gekleurd glas klaar. Je legt stukken glas op elkaar waardoor kleuren zich mengen (een 3d glas mozaïek). Details maak je met de fijn en grof gemalen glaspoeders en spaghetti.

Na afloop van de workshop worden de werkstukken in de oven gelegd en ze worden gestookt op ca 800 graden. Na 24 uren kan de oven open en zijn de werkstukken klaar om opgehaald te worden.

Maximale grootte van je glasfusion werkstuk 25 x 35 cm.

Kosten: € 72,50 incl. koffie en thee, zelf lunch meenemen. Exclusief materiaal kosten, afhankelijk van het te gebruiken glas tussen de 20 en 40 euro

Opgave voor de workshop glasfusion via de “aanmeld knop” op de site van de Friese kunstacademie, klik hier

 

glasfusion workshop Moglas

landschap in glasfusion glas techniek uitgevoerd

Glasfusion en nog 3 pagina's - Microsoft Edgeq

Glasfusion workshop in Kubaard bij Moglas

Voor en na het glasfusen

 

Leerlingen ontwerpen wand object van gefused en verlijmd glas

Een aantal leerlingen van de CSG Liudger Scholengemeenschap in Drachten ontwierpen  een gefused glas kunstwerk. De gefusede glasdelen zijn verlijmd met 2 componenten lijm op vlakglas en vervolgens in het lood gezet. Binnenkort zal het tegen een wand van de aula van de school gemonteerd worden.

24. lijm droogt in een aantal dagen 20. lijm is volledig uitgevloeid er kan gelijmd worden 14. verstevigingen van het loodframe 9. in de oven op ca 805 graden 5. snijden en breken van het Bullseye glas 4. kleuren bepalen 1. ontwerp leerlingen Liudger Drachten.

Nog 2 weken kunst kijken op Ameland

Een internationaal gezelschap van kunstenaars uit Zweden, Denemarken, Noorwegen, Duitsland, Nederland en voor het eerst ook uit IJsland is geselecteerd om kunst te exposeren op Ameland. Vroeger voeren de Amelanders voor handel naar deze landen gelegen aan de Oostzee en nu wordt kunst uit deze regio naar Ameland gebracht.

Ook mijn caleidoscopen zijn er naartoe vervoerd en staan in de panorama ruimte van het Natuurmuseum in Nes. Het is een prachtige ruimte en de caleidoscopen en andere gefusede objecten staan er mooi uitgelicht. De expositie is nog de hele maand november te zien. klik hier voor het programma van de kunstmaand.

projecties-van-de-caleidoscoop-lamphdr img_20161114_092753

 

caleidoscoop-lamp caleidoscoop-lamp gefusede-glasobjecten-op-ameland

Vrouwe Justitia is geplaatst! Deel 2

Voor de eigenaren van een monumentaal pand in Franeker heb ik twee tussendeuren ontworpen.
Voor het ontwerp heb ik gekozen voor een beeld van Vrouwe Justitia met wiebelende weegschaal en een band met  namen en beroepen van alle bewoners.

Op de geharde glazen deuren zijn gefusede glas stukken verlijmd. De deuren zijn door D&O Bouwglas uit Franeker geplaatst.Op internet (lang leve internet) heb ik veel bewoners terug kunnen vinden en vooral de site Kaldadel was daarbij van grote waarde. Vanaf 1713 is voor een groot deel bekend wie er gewoond hebben en wat hun beroepen waren. In het pand hebben meerdere rechtsgeleerden gewoond en ook docenten, logementhouders, artsen, een notaris en een bierbrouwer  De huidige bewoners zijn eigenaren van een bijzondere staal en constructie bedrijf in Leeuwarden.

Ulrich Huber was, voor zover wij hebben kunnen achterhalen, de eerste bewoner van het pand. Hij was een beroemde professor in de Rechtsgeleerdheid en een politiek filosoof. In Den Haag voor het gebouw van de Hoge Raad staat een mooi bronzen beeld van hem.

De overeenkomst tussen al deze bewoners in de loop van de eeuwen is, dat zij allen met het uitvoeren van hun werk of ambt, met het Recht van hún tijd geconfronteerd werden. Ik vind dat de schalen van Vrouwe Justitia soms woest dansen als een schuitje op wilde golven, soms lijnrecht in tegen wat wij zelf rechtvaardig vinden. De wet bestaat en deze wordt geïnterpreteerd door degenen die recht spreken. Dit verwoordde Huber in het volgende: “de gemeente had, zo oordeelde hij, één ding niet begrepen: dat men niets mocht afdwingen dat strijdig was met het beschreven recht, als was het nòg zo goed en billijk”  En dat gebeurd natuurlijk vaker binnen ons rechtssysteem. Ik geloof wel dat we het best mogelijke democratisch rechtssysteem hebben, maar Vrouwe Justitia lijkt soms toch de verkeerde kant op te kijken waardoor haar schalen regelmatig uit balans zijn en haar recht niet meer in de tijd past. Van de schalen heb ik schuitjes gemaakt, het is maar in welk schuitje je zit en in welke tijd. In Wikipedia vond ik het volgende: Huber beschouwde het vrijwillig afstand doen van vrijheid en de geboorte van een kind van een vrouwelijke slaaf geoorloofde gronden voor slavernij. Dit gold ook voor krijgsgevangenen en hardnekkige criminelen. (uit  zijn belangrijkste werk de jure civitatis libri tres 1672) In onze tijd vecht de Dierenbeweging voor een rechtvaardiger systeem voor ons vee en huisdieren. En over een eeuw zullen wij ons verbazen hoe wij in 2016 met onze varkens en kippen omgingen.

Het ontwerp is geïnspireerd op een oude prent uit de tijd van vadertje Cats. Ik kan het niet laten om de volgende woorden van hem hierbij nog te vermelden:

Dickwijls siet men dat de sotten
Met de wijse lieden spotten;
Maer wie sich nae wijsheyt stelt,
Laat de gecken ongequelt.

(Dikwijls ziet men dat de zotten, Met de wijze lieden spotten; Maar wie zich naar wijsheid stelt, Laat de gekken ongekweld.)

Ulrich Huber inspireert tot het ontwerpen van Vrouw Justitia in gefused glas

Embleem 48 uit Cats’ bundel Sinne- en minnebeelden de aap en de schildpad. .Vouwe justitia zwart wit ivm uitvergrotenVrouw Justitia in wordinggefusede-glaskunstwerk-vrouwe-justitia-a