164 kunstwerken verhuizen

Van Kubaard naar Leeuwarden verhuizen er 75 blokpanelen, van Leeuwarden naar Kubaard ook 75 stuks en van Ruinen naar Kubaard zo’n 14 beeldhouwerken.

Maar nu is de galerie leeg en kaal en staan de blokpanelen(van LF 2018) in het gelid, klaar om ingepakt te worden. De vele ogen van de portretten van het werk van tientallen kunstenaars staren mij aan, sommige verdrietig, andere vol schrik of met zin voor het nieuwe avontuur. De portretten gaan naar de galerie van Henk Dillerop op de Westerkade in Leeuwarden en in ruil komen nu blokpaneeltjes met het Friese landschap, natuur en abstracten naar ons hier in Kûbaard.

Morgen komt Ellen Bruining inrichten, ze maakt ruimtelijk werk van natuurlijk hout en eigenzinnig steen. Ben erg benieuwd hoe haar werk weer de lege galerie zal vullen.

In de glaswerkplaats zijn de kleine caleidoscopen en één van de “wellicht werelds grootste caleidoscopen” te zien. Deze week maak ik een begin aan een nieuwe grote caleidoscoop. Het wordt er een in opdracht met het thema muziek.

Al dit moois is van donderdag tot en met zondag te bezoeken van 11.00 tot 17.00 en op afspraak.

Twee verschillende lezingen over kunst

20180721_094533Lezing1: “Kunst Kijken” met Joanne Zegers: zaterdag 8 september van 14.30 tot 15.30 inloop 14.00

 

Vaak wordt gezegd: om kunst te waarderen heeft men kennis nodig. Maar wélke kennis is dan belangrijk? ‘Van alles een beetje en de kunstgeschiedenis in het bijzonder’, dat is dan het antwoord.

Maar over het zien en kijken hebben niet veel mensen het. Ja, na alle kennis opgezogen te hebben, dán mag men pas kijken. Eerst de kennis dan de ogen. Joanne stelt dat het precies omgekeerd zou moeten zijn! Om van kunst te genieten en het te begrijpen, moet men eerst leren kijken. De theorie volgt het zien en niet andersom.Het eigen verhaal van de toeschouwer komt eerst tot leven, dan pas dat van de kunstenaar en de historicus. Er is dus niet één visie op kunst. We gaan kijken naar verschillende kunstwerken. Een gesprek volgt over alles wat het beeld oproept, teweeg brengt, en aan kennis wakker schudt. Het wordt een spannende kunstkijk sessie waarbij Joanne vragen stelt, antwoorden geeft op vragen van de toeschouwer en waarbij we gezamenlijk tot een nieuw verhaal komen.

Lezing 2: “Proces van het maken van kunst” met Joanne Zegers: zaterdag 8 september 16.00 tot 17.00 inloop 15.30

De lezing gaat over hoe kunstenaars komen tot een kunstwerk. Joanne put uit haar ervaring, maar laat ook zien hoe kunstenaars en beeldmakers door de tijd heen zich hebben laten vormen door de tijdgeest. Ook materialen komen aan de orde, want technische ontwikkelingen zorgen voor nieuwe inzichten en mogelijkheden. Iets maken is een kwestie van doen, maar ook van je laten leiden. Waar kunstenaars zich door laten leiden is soms duidelijk te zien in hun werk. Kunnen wij dat ook zien? Een levendige lezing als een zoektocht door de tijd en door het hoofd. Zij is benieuwd hoe toeschouwers en medekunstenaars het proces van het maken beleven, dus af en toe vraagt zij ook aan de luisteraars om mee te denken, vandaar ‘levendig’!

Informatie:

1 lezing 10 euro inclusief koffie/thee

2 lezingen 16,50 euro inclusief koffie/thee

Reserveren voor de 2 lezingen noodzakelijk op info@moglas.nl of 06-29871396

Waar: Joarumerleane 25  8732 EC Kubaard (in een sfeervolle ondergrondse iglo)

Voor info over Joanne zie haar website Joanne Zegers

 

 

Veel verscheidenheid in galerie Moglas

Van donderdag tot en met zondag van 11.00 tot 17.00 zijn er caleidoscopen, blokpanelen van 60 kunstenaars en weefwerk van Sjoukje Volbeda te zien. Dit laatste is deze week voor het laatst. Vanaf 9 juni start de expositie van Tanja van Abbema. Met materialen zoals wrakhout en roestig ijzer maakt van Abbema schilderijen en objecten over de schoonheid van het verval, eenvoud en verbinding.binnen '16 20180527_115300 IMG_20180427_184721 20180527_143949 29595491_886046561556928_9040096500675403823_n

Henk Dillerop en zijn 568 kunstenaars

Vanaf 5 april t/m 28 oktober zullen naast het werk van de fotografe Gerda Snip ruim 50 blokpanelen te zien zijn in galerie Moglas te Kubaard (Friesland). Op initiatief van Henk Dillerop hebben ruim 568 kunstenaars zich aangemeld voor het maken van een blok paneeltje van 20 x 18 cm (L. 2018!). Dit aantal was te groot voor zijn leuke (souterrain) galerie aan de Westerkade 7 in Leeuwarden. Daarom hangen er ook een aantal hier in Moglas galerie, maar ook in galerie Bella Vista Leeuwarden, galerie Kunst in Beweging Koudum en een klein aantal in galerie Artbruto58 Leeuwarden. Meer info volgt binnenkort.

Henk Dillerop foto LW courant

 

 

 

 

 

foto Leeuwarder Courant

 

 

 

Glas in Lood certificaat

21-02-2018: Na een basis cursus glas in lood heeft Grietsje Terpstra haar eerste glas in lood certificaat gehaald.

Als eind opgave heeft Grietsje het glas in lood paneel die zij ongeveer 30 jaren geleden van haar toen 7 jarige zoon kreeg, gerestaureerd.

Haar jonge ondernemende zoon zag indertijd het glas in lood paneel op straat bij het grof vuil liggen en had de vér vooruitziende blik dat zijn moeder het jaren later zou kunnen opknappen! Nu is het paneel helemaal door zijn moeder uit elkaar gehaald, glaasje voor glaasje schoon gemaakt, gebroken glas vervangen, verkleind en van nieuw lood voorzien.

Grietsje is blij met haar nieuwe hobby en is van plan nog een flink aantal oude glas in lood ramen op te knappen.Grietsje behaalt glas in lood certificaat bij Moglas Kubaard (3)

Een week na de DDW 2017

Het is nu inmiddels ruim een week geleden dat we te gast waren op de Dutch Design Week in de nieuwe atelier ruimte van Piet Hein Eek. Het was een groot succes voor ons, we denken dat wij door de DDW een aantal caleidoscopen gaan verkopen.
De dagen waren lang maar super boeiend. We hadden verrassende gesprekken met designers,(interieur)architecten, vormgevers, industriëlen, leden van kunstcommissies, studenten, buitenlanders en lichtontwerpers. Zij vertelden ons dat ze de caleidoscopen geschikt vonden voor in de zorg, ziekenhuizen, hotels, voor in een hal van een bedrijf, de psychiatrie, gemeentehuizen. Ik zie de caleidoscopen als een eyecatcher in een hal waar mensen moeten wachten, de wielen van de caleidoscopen worden passend ontworpen voor het bedrijf. Op basis van de kernwaarden van een organisatie kan ik een caleidoscoop om maat maken.
Verrassend genoeg bleken juist de simpelheid van de caleidoscopen mensen aan te spreken, geen computers, geen ingewikkelde bedieningsknoppen, maar gewoon met de hand te bedienen wielen en lampjes. Complimenten van collega ontwerpers die zeiden dat ze het jammer vonden dit zelf niet bedacht te hebben. Een iemand noemde het yoga voor de ogen, een ander zei dat het kijken naar kunst een nieuwe dimensie krijgt, men had over beleving en verdieping….
Nu maar weer gewoon hard aan het werk in ons atelier in Kubaard.

Klik hier voor video op youtube

De Dutch Design Week

Hectische dagen, volop inspirerende ontmoetingen met studenten, designers, kunstenaars en dagjesmensen. Kortom het is een geweldige ervaring in Eindhoven in een van de ateliers van Piet Hein Eek te mogen staan met de caleidoscopen.

Voor de bezoekers is het een verrassing dat ze aan de caleidoscoop-lampen mogen draaien en hun eigen projectie op de muren kunnen achter laten. Ook het kijken door de grote caleidoscoop doet hen hun vermoeide voeten even vergeten en met een glimlach verlaten ze de ruimte weer….

reuze caleidoscoop tijdens Dutch Design week

reuze caleidoscoop Moglas tijdens Dutch Design week

IMG_20171024_134521

projectie van de caleidoscoop-lamp met verlijmd glas bij Piet Hein Eek te zien

caleidoscopen gaan naar de Dutch Design Week 2017

Dé jaarlijks terugkerende happening voor design, zeg maar de auto rai voor design, is de  Dutch Design Week in Eindhoven. Dit jaar van 21 tot en met 29 oktober. En ik ben tijdens die week met de caleidoscopen te gast bij Piet Hein Eek, in een van de prachtige atelier ruimtes in aanbouw.  In zijn nieuwsbrief verteld Piet Hein over die ruimte maar ook over zijn werk van de laatste tijd.

Hoe het kwam dat ik bij Piet Hein Eek mag exposeren?

Op een dag kwamen gasten van de B&B aan de overkant mijn glas atelier binnenwandelen. Zíj, Trudy, zei dat hij óók iets met glas deed. Híj stelde zich voor als Marc en sprak op zijn Tilburgs. Net zoals mijn vader vroeger…….
Ik vertelde over mijn ambachtelijk werk, op dat moment kopieerde ik een Bogtman raam en liet hem natuurlijk ook mijn passie, de caleidoscoop-lampen zien. Marc werd steeds  blijer en enthousiaster over mijn werk én dat maakte mij natuurlijk ook weer blijer en enthousiaster…..Na een poosje vroeg ik wat hij eigenlijk met glas deed; “brandschilderen”.  Toen viel het kwartje bij mij, nátuurlijk, hij is Marc Mulders ! Ik ken zijn werk uit de Pont in Tilburg, van het mooie boek dat ik daar over zijn werk had gekocht daarnaast staat de film “Dauw” nog op mijn netvliezen……… Marc is vooral bekend om zijn olieverfschilderijen en gebrandschilderde ramen.

Enfin, Marc vond dat mijn werk gezien moest worden “en met alle respect”zei hij “hier in Kûbaard komen niet erg veel mensen spontaan langs”. Hij heeft Piet Hein Eek en Pim van het Hof foto’s van de caleidoscopen zien en de rest wordt geschiedenis…….lijkt me.

Het Piet Hein Eek complex in Eindhoven

Het Piet Hein Eek complex in Eindhoven

Piet Hein en Pim van het Hof bekijken de caleidoscoop-lampen

Piet Hein en Pim van het Hof bekijken de caleidoscoop-lampen

Marc Mulders en Simon Nieuwenhout

Marc Mulders en Simon Nieuwenhout

Deuren met gefused en verlijmd glas

p1310990 p1320012Vanochtend hebben de mannen van D&O Bouwglas de deuren met Vrouwe Justitia geplaatst in een monumentaal pand in Franeker. Het is een kleurrijke vrouw geworden, haar weegschalen zijn niet geheel in balans, en lijken meer zeilbootjes, het is maar hoe de wind waait (lijkt het soms…..wel erg vaak) en natuurlijk in welke tijd en plaats je leeft…. Ik koos voor dit onderwerp vooral vanwege de eerste bewoner professor Ulrich Huber. Het volgende heb ik van Wikipedia. “Huber heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan het Rooms-Hollands recht. Hij had een scherp oog voor de onbeschaamdheden van de oligarchie, de handel in ambten  en de uitholling van de oude Friese democratie, maar de gemeente had, zo oordeelde hij, één ding niet begrepen: dat men niets mocht afdwingen dat strijdig was met het beschreven recht, als was het nòg zo goed en billijk. Huber beschouwde het vrijwillig afstand doen van vrijheid en de geboorte van een kind van een vrouwelijke slaaf geoorloofde gronden voor slavernij. Dit gold ook voor krijgsgevangenen en hardnekkige criminelen.”

Op de vallende blaadjes om Vrouwe Justitia heen, staan de namen van alle bewoners vanaf 1667 met hun beroep en aantal kinderen.

Glas vakantie tip nr 1

Na een heerlijke dag wandelen in de mooie omgeving van het gezellige hotel Clarezia in Zwitserland kunt u in de avonduren onder mijn begeleiding een glas in koperfolie kunstwerk maken. Normaal gesproken zou Paul Fessl deze glas workshop begeleiden, maar hij is verhinderd. Voor deze reis van 9 januari tot en met 16 januari 2016 mag ik voor hem invallen. Ik heb er veel zin in, het lijkt me erg leuk om in zo’n omgeving les te geven. Ik neem een bak vol prachtig gekleurde glasscherven mee. In een aantal avonden maakt u met behulp van de glasscherven, koperfolie en soldeerbouten een eigen ontworpen glas- in- koper glaskunstwerk. Het is echt makkelijk en voor iedereen te doen. Meer info over deze betaalbare vakantie vindt u hier

Glas in koperfolie of Tiffany. Een ontspannen manier om met glasscherven iets moois te maken.

Glas in koperfolie of Tiffany. Een ontspannen manier om met glasscherven iets moois te maken.

 glas in lood cursus Clarezia familie hotel Zwitserland

Tijdens uw vakantie in Clarezia, het Zwitsers familie hotel, kunt u ook zoiets maken met glas en koperfolie

Mbv. soldeerbouten koperfolie soldeer je de gekleurde glasscherven  aan elkaar

Mbv. soldeerbouten koperfolie soldeer je de gekleurde glasscherven aan elkaar