Henk Dillerop en zijn 568 kunstenaars

Vanaf 5 april t/m 28 oktober zullen naast het werk van de fotografe Gerda Snip ruim 50 blokpanelen te zien zijn in galerie Moglas te Kubaard (Friesland). Op initiatief van Henk Dillerop hebben ruim 568 kunstenaars zich aangemeld voor het maken van een blok paneeltje van 20 x 18 cm (L. 2018!). Dit aantal was te groot voor zijn leuke (souterrain) galerie aan de Westerkade 7 in Leeuwarden. Daarom hangen er ook een aantal hier in Moglas galerie, maar ook in galerie Bella Vista Leeuwarden, galerie Kunst in Beweging Koudum en een klein aantal in galerie Artbruto58 Leeuwarden. Meer info volgt binnenkort.

Henk Dillerop foto LW courant

 

 

 

 

 

foto Leeuwarder Courant

 

 

 

Glas in Lood certificaat

21-02-2018: Na een basis cursus glas in lood heeft Grietsje Terpstra haar eerste glas in lood certificaat gehaald.

Als eind opgave heeft Grietsje het glas in lood paneel die zij ongeveer 30 jaren geleden van haar toen 7 jarige zoon kreeg, gerestaureerd.

Haar jonge ondernemende zoon zag indertijd het glas in lood paneel op straat bij het grof vuil liggen en had de vér vooruitziende blik dat zijn moeder het jaren later zou kunnen opknappen! Nu is het paneel helemaal door zijn moeder uit elkaar gehaald, glaasje voor glaasje schoon gemaakt, gebroken glas vervangen, verkleind en van nieuw lood voorzien.

Grietsje is blij met haar nieuwe hobby en is van plan nog een flink aantal oude glas in lood ramen op te knappen.Grietsje behaalt glas in lood certificaat bij Moglas Kubaard (3)

Een week na de DDW 2017

Het is nu inmiddels ruim een week geleden dat we te gast waren op de Dutch Design Week in de nieuwe atelier ruimte van Piet Hein Eek. Het was een groot succes voor ons, we denken dat wij door de DDW een aantal caleidoscopen gaan verkopen.
De dagen waren lang maar super boeiend. We hadden verrassende gesprekken met designers,(interieur)architecten, vormgevers, industriëlen, leden van kunstcommissies, studenten, buitenlanders en lichtontwerpers. Zij vertelden ons dat ze de caleidoscopen geschikt vonden voor in de zorg, ziekenhuizen, hotels, voor in een hal van een bedrijf, de psychiatrie, gemeentehuizen. Ik zie de caleidoscopen als een eyecatcher in een hal waar mensen moeten wachten, de wielen van de caleidoscopen worden passend ontworpen voor het bedrijf. Op basis van de kernwaarden van een organisatie kan ik een caleidoscoop om maat maken.
Verrassend genoeg bleken juist de simpelheid van de caleidoscopen mensen aan te spreken, geen computers, geen ingewikkelde bedieningsknoppen, maar gewoon met de hand te bedienen wielen en lampjes. Complimenten van collega ontwerpers die zeiden dat ze het jammer vonden dit zelf niet bedacht te hebben. Een iemand noemde het yoga voor de ogen, een ander zei dat het kijken naar kunst een nieuwe dimensie krijgt, men had over beleving en verdieping….
Nu maar weer gewoon hard aan het werk in ons atelier in Kubaard.

Klik hier voor video op youtube

De Dutch Design Week

Hectische dagen, volop inspirerende ontmoetingen met studenten, designers, kunstenaars en dagjesmensen. Kortom het is een geweldige ervaring in Eindhoven in een van de ateliers van Piet Hein Eek te mogen staan met de caleidoscopen.

Voor de bezoekers is het een verrassing dat ze aan de caleidoscoop-lampen mogen draaien en hun eigen projectie op de muren kunnen achter laten. Ook het kijken door de grote caleidoscoop doet hen hun vermoeide voeten even vergeten en met een glimlach verlaten ze de ruimte weer….

reuze caleidoscoop tijdens Dutch Design week

reuze caleidoscoop Moglas tijdens Dutch Design week

IMG_20171024_134521

projectie van de caleidoscoop-lamp met verlijmd glas bij Piet Hein Eek te zien

caleidoscopen gaan naar de Dutch Design Week 2017

Dé jaarlijks terugkerende happening voor design, zeg maar de auto rai voor design, is de  Dutch Design Week in Eindhoven. Dit jaar van 21 tot en met 29 oktober. En ik ben tijdens die week met de caleidoscopen te gast bij Piet Hein Eek, in een van de prachtige atelier ruimtes in aanbouw.  In zijn nieuwsbrief verteld Piet Hein over die ruimte maar ook over zijn werk van de laatste tijd.

Hoe het kwam dat ik bij Piet Hein Eek mag exposeren?

Op een dag kwamen gasten van de B&B aan de overkant mijn glas atelier binnenwandelen. Zíj, Trudy, zei dat hij óók iets met glas deed. Híj stelde zich voor als Marc en sprak op zijn Tilburgs. Net zoals mijn vader vroeger…….
Ik vertelde over mijn ambachtelijk werk, op dat moment kopieerde ik een Bogtman raam en liet hem natuurlijk ook mijn passie, de caleidoscoop-lampen zien. Marc werd steeds  blijer en enthousiaster over mijn werk én dat maakte mij natuurlijk ook weer blijer en enthousiaster…..Na een poosje vroeg ik wat hij eigenlijk met glas deed; “brandschilderen”.  Toen viel het kwartje bij mij, nátuurlijk, hij is Marc Mulders ! Ik ken zijn werk uit de Pont in Tilburg, van het mooie boek dat ik daar over zijn werk had gekocht daarnaast staat de film “Dauw” nog op mijn netvliezen……… Marc is vooral bekend om zijn olieverfschilderijen en gebrandschilderde ramen.

Enfin, Marc vond dat mijn werk gezien moest worden “en met alle respect”zei hij “hier in Kûbaard komen niet erg veel mensen spontaan langs”. Hij heeft Piet Hein Eek en Pim van het Hof foto’s van de caleidoscopen zien en de rest wordt geschiedenis…….lijkt me.

Het Piet Hein Eek complex in Eindhoven

Het Piet Hein Eek complex in Eindhoven

Piet Hein en Pim van het Hof bekijken de caleidoscoop-lampen

Piet Hein en Pim van het Hof bekijken de caleidoscoop-lampen

Marc Mulders en Simon Nieuwenhout

Marc Mulders en Simon Nieuwenhout

1 en 2 juli 2017 kunst kijken in Beetsterzwaag

CCI12062017P1330665 (2)De organisatie van de kunstweekend Beetsterzwaag wilde mij of beter gezegd de grote gefusede caleidoscoop weer in de tropische kas hebben. Twee jaar geleden trok de reuze caleidoscoop veel jonge en wat minder jonge bezoekers. Hoop dat dat weer gebeurt, want daarnaast neem ik  twee kleine caleidoscoop-lampen mee.

De Kunstroute is op zaterdag 1 en zondag 2 juli. klik hier voor meer info

Vrouwe Justitia is geplaatst! Deel 2

Voor de eigenaren van een monumentaal pand in Franeker heb ik twee tussendeuren ontworpen.
Voor het ontwerp heb ik gekozen voor een beeld van Vrouwe Justitia met wiebelende weegschaal en een band met  namen en beroepen van alle bewoners.

Op de geharde glazen deuren zijn gefusede glas stukken verlijmd. De deuren zijn door D&O Bouwglas uit Franeker geplaatst.Op internet (lang leve internet) heb ik veel bewoners terug kunnen vinden en vooral de site Kaldadel was daarbij van grote waarde. Vanaf 1713 is voor een groot deel bekend wie er gewoond hebben en wat hun beroepen waren. In het pand hebben meerdere rechtsgeleerden gewoond en ook docenten, logementhouders, artsen, een notaris en een bierbrouwer  De huidige bewoners zijn eigenaren van een bijzondere staal en constructie bedrijf in Leeuwarden.

Ulrich Huber was, voor zover wij hebben kunnen achterhalen, de eerste bewoner van het pand. Hij was een beroemde professor in de Rechtsgeleerdheid en een politiek filosoof. In Den Haag voor het gebouw van de Hoge Raad staat een mooi bronzen beeld van hem.

De overeenkomst tussen al deze bewoners in de loop van de eeuwen is, dat zij allen met het uitvoeren van hun werk of ambt, met het Recht van hún tijd geconfronteerd werden. Ik vind dat de schalen van Vrouwe Justitia soms woest dansen als een schuitje op wilde golven, soms lijnrecht in tegen wat wij zelf rechtvaardig vinden. De wet bestaat en deze wordt geïnterpreteerd door degenen die recht spreken. Dit verwoordde Huber in het volgende: “de gemeente had, zo oordeelde hij, één ding niet begrepen: dat men niets mocht afdwingen dat strijdig was met het beschreven recht, als was het nòg zo goed en billijk”  En dat gebeurd natuurlijk vaker binnen ons rechtssysteem. Ik geloof wel dat we het best mogelijke democratisch rechtssysteem hebben, maar Vrouwe Justitia lijkt soms toch de verkeerde kant op te kijken waardoor haar schalen regelmatig uit balans zijn en haar recht niet meer in de tijd past. Van de schalen heb ik schuitjes gemaakt, het is maar in welk schuitje je zit en in welke tijd. In Wikipedia vond ik het volgende: Huber beschouwde het vrijwillig afstand doen van vrijheid en de geboorte van een kind van een vrouwelijke slaaf geoorloofde gronden voor slavernij. Dit gold ook voor krijgsgevangenen en hardnekkige criminelen. (uit  zijn belangrijkste werk de jure civitatis libri tres 1672) In onze tijd vecht de Dierenbeweging voor een rechtvaardiger systeem voor ons vee en huisdieren. En over een eeuw zullen wij ons verbazen hoe wij in 2016 met onze varkens en kippen omgingen.

Het ontwerp is geïnspireerd op een oude prent uit de tijd van vadertje Cats. Ik kan het niet laten om de volgende woorden van hem hierbij nog te vermelden:

Dickwijls siet men dat de sotten
Met de wijse lieden spotten;
Maer wie sich nae wijsheyt stelt,
Laat de gecken ongequelt.

(Dikwijls ziet men dat de zotten, Met de wijze lieden spotten; Maar wie zich naar wijsheid stelt, Laat de gekken ongekweld.)

Ulrich Huber inspireert tot het ontwerpen van Vrouw Justitia in gefused glas

Embleem 48 uit Cats’ bundel Sinne- en minnebeelden de aap en de schildpad. .Vouwe justitia zwart wit ivm uitvergrotenVrouw Justitia in wordinggefusede-glaskunstwerk-vrouwe-justitia-a

picking up the pieces

Pickin’ up the pieces, song title by Richie Furay ….. “It was obviously a comment on leaving one thing behind and carrying on,  referring to the breakup of Buffalo Springfield and the new beginnings with Poco. Aldus Wikipedia.

“Picking up the pieces” is een glasworkshop op locatie, gewoon bij u in het bedrijf. Deze week waren wij tijdens de Kunstroute Zype in het informatie centrum “zand tegen zee” in Petten Noord-Holland.

Absolute beginners met glas kiezen intuïtief uit bakken vol gekleurde glasscherven en maken in 2,5 uur een glas-schets.  De techniek is die van glas omwikkeld met koperfolie, door het te solderen en hier en daar met een stangetje te verstevigen kan het voor het raam hangen of staand in een sokkel op een vensterbank. Verrassende resultaten en allemaal werkelijk hun eigen ontwerp. Het is boven ieders eigen verwachting wat er in zo’n korte tijd van 2,5 uur haalbaar is.

Picking up the pieces; Een fragiel, maar oersterk begin op een nieuwe hobby-pad?

gekleurde glas schervenIMG_20170912_142754glasworkshop intuitief werken met glas bij infocentrum zand tegen zeeworkshop picking up the piecesverrassend resultaat glasworkshop moglas in 2,5 uur2 uren glas in koper workshop voor beginners (2)

De eerste Makkum Art

De eerste Makkum Art is geweest. Men schat dat er ca 1000 bezoekers de kunst op diverse locatie in Makkum hebben bezocht. Ik stond met mijn fuse kunstwerken en mijn caleidoscoop lampen in de voormalige winkel van Tichelaar.  Films en tv_2 Films en tv_5 Films en tv_6 Films en tv_8 Films en tv_9 Films en tv_11

Kunstkring Zeewolde

jvdl-monique-verbruggen-1kleinVan de week heb ik een lezing mogen verzorgen bij de openings avond van de Kunstkring Zeewolde, ik werd er hartelijk ontvangen met een heerlijk etentje vooraf!  Marijke Veenstra zette de volgende  tekst op Facebook “De opening van het seizoen van de kunstkring gisteravond in “de Verbeelding” was een succes. De lezing van Monique Verbruggen (www.moglas.nl) was een echte ontdekkingsreis. Monique sprak vanuit haar hart en de beelden van haar presentatie spraken voor zichzelf. Via de dans naar de glaskunst, een prachtig verhaal. Een heel veelzijdige kunstenaar, die met haar passie voor het spelen met licht en schaduw en met de kleuren in het glas, constant zichzelf opnieuw uitvindt. In de maand november is ze “artist in residence” en staat met haar caleidoscopen in “de Kunstmaand op Ameland”  De prachtige foto is gemaakt door Jeannette, de fotografe van de  Kunstkring. Ik heb het idee dat de foto precies de inhoud van de avond heeft weergegeven. Dank jullie wel Kunstkring Zeewolde!