Nienke Plas demonstreert de Akwa-Nicer in haar laatste vlog “Tranquilo chico #73”

28 juli 2021

De Akwa-Nicer is een waterwervelaar die water revitaliseert en magnetiseert. Simon, mijn man en techneut bij Moglas, heeft de 3d geprinte Akwa-Nicer ontwikkeld, 3D-ontworpen en nu volop in productie genomen, inclusief de door hem bedachte geschenkdoos met uniek klemsysteem. klik hier voor meer info

Zijn voormalige zorgdochter Nienke Plas, een Nederlandse presentatrice, Youtuber, zangeres en actrice, vond het leuk om in haar laatste vlog over de Akwa-Nicer te praten en het gebruik ervan te demonstreren.  Ze heeft het erover dat ik wellicht de flessen heb gemaakt, ik kan veel met glas, maar flessen maken…nee dat niet!

De foto’s zijn uit haar vlog Tranquilo chico #73 

 

Landelijk atelier weekend 26 en 27 juni 2021 van 10.00 tot 17.30

3d-ontwerpen en 3d-printen is intussen ook een onderdeel van Moglas geworden.

Tijdens het Landelijke Atelierweekend vind je in onze galerie/winkel intussen ook 3d-producten, steeds in combinatie met glas natuurlijk.
Het is begonnen met: Zullen we een verkleinde en herkenbare versie van de grote caleidoscoop maken? Een 3d-programma werd geïnstalleerd en de 1e printer aangeschaft. Toen volgde een lange ontdekkingsreis langs allerlei mogelijkheden, materialen en instellingen van zowel het software-pakket als de 3d-printer. De mogelijkheden van beide zijn nl. eindeloos. Na het maken van de caleidoscopen volgde de Akwa-Nicer. Vervolgens werd er capaciteit gevraagd en een tweede 3d-printer aangeschaft.
Intussen zijn onze producten zover ontwikkeld en getest, dat ze geschikt zijn om te introduceren.
Wil je weten wat een Akwa-Nicer is, kom dan even langs.

Koffie, thee en natuurlijk heerlijk water staan uiteraard klaar.
Tot gauw, Monique en Simon

(én mocht je dit weekend niet kunnen…. bel ons op 06-29871396 en kom gewoon een andere keer, zetten we weer verse koffie!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Drie glas in lood ramen zoeken een nieuw thuis

Dit detail komt uit een van de drie glas in lood ramen die ik jaren geleden heb ontworpen en gemaakt voor een opdrachtgever in Heerenveen. Jaren daarna verhuisden zij naar Mildam. Zij waren inmiddels zo gehecht geraakt aan de ramen dat ze ze mee verhuisden. Maar nu is het zover dat de opdrachtgever van toen naar een klein appartement verhuist en de drieluik achter in het oude huis blijft.  De nieuwe bewoners hebben een interieur waar dit glas in lood niet in past en vroegen mij een koper voor het drieluik te vinden.  De ramen gaan voor mij over het leven. Het accepteren dat het je soms tegenzit en soms mee. De ene keer heb je vleugels en de andere keer donder je naar beneden en zal je gewond of gekwetst, gewoon weer diep moeten inademen en moedig moeten zijn om door te leven.

Ik denk dat ze passen bij particulieren of bij een instelling als een dokterswacht of stiltecentrum.

De prijs kan in overleg. De maten zijn 27 x 203 cm per stuk.

 

Twee werk filmpjes

De link naar het filmpje op youtube laat een fuse project zien dat ik met Kitty van den Beld heb gemaakt. Het is misschien wat lang, maar de lol van het samenwerken spat ervan af. Plus dat je kunt zien hoe het proces van ontwerp tot eindproduct verloopt.

De ander laat het werk proces van ontwerp tot en met plaatsing van het glas in lood raampje in de kerk van Schurega zien.

Paperclips en caleidoscopen verbinden ook bij anderhalve meter

In deze expositie worden het Fries paperclipsmuseum en het glasatelier tijdelijk met elkaar verbonden. .

Te zien van 5 tot en met 27 september 2020, in de weekenden van 11.00 tot 17.00  Door de week op afspraak.

Door de corona regels en de belangrijkheid van deze paperclips collectie zal de expositie op zaterdag 5 september maar liefst 5x geopend worden met elke keer een hapje en een drankje voor een klein gezelschap.

Graag reserveren op info@moglas.nl of een apje naar 06-29871396

 

Eind 1984 krijgt Jan Nijenhuis, dan werkzaam bij de provincie Fryslân, enkele bijzonder gevormde paperclips. Hij besluit het Fries paperclipsmuseum op te richten en kondigt dat aan in het personeelsblad van de provincie. Hij vestigt het museum in Leeuwarden op zijn werkplek, benoemt zichzelf tot conservator en suppoost, plaatst de paperclips in een vitrine, vermeldt de locatie, de openingstijden (werkdagen van 7.41-16.21u) en de toegangsprijs (kinderen gratis en volwassenen naar draagkracht). De collecte groeit in de jaren daarna tot meer dan 200 verschillende gebogen draadjes, prachtig van vorm in al hun eenvoud.

Als Jan jaren later van baan verandert heeft dat als consequentie dat er voor hem geen uitzicht is op het zich fulltime kunnen wijden aan zijn museum. Reorganisatie van het museum wordt onvermijdelijk en het museum sluit tijdelijk  zijn deuren. Zoals bij reorganisaties van musea gebruikelijk is, duurt de reorganisatie langer dan voorzien, in dit geval erg veel langer: zo’n 20 jaar!

Op enig moment rijst toch de vraag wat te doen met zijn museum. Voor hem is glashelder dat het in deze tijd van afstand houden noodzakelijk is om de verbindende functie van de paperclip te benadrukken en  krijgt daarvoor de mogelijkheid met een expositie bij Galerie Moglas in Kûbaard. De expositieruimte bij het glasatelier van Monique Verbruggen is niet groot en daarmee perfect geschikt voor het exposeren van paperclips: die zijn immers meestal klein, hoewel de collectie ook grote paperclips bevat tot een lengte van wel 37,5 centimeter. Waarom exposeren bij Galerie Moglas? Paperclips zijn naar hun aard een metafoor voor het leven: verbinden, weer los (kunnen) laten als het nodig is en waar mogelijk opnieuw verbinden. Naar paperclips kijken is  ook kijken naar mooie vormen. Monique is in haar werk met glas onder meer bezig met het maken van caleidoscopen. Caleidoscoop betekent letterlijk (oud Grieks): kijken naar een mooie vorm. De caleidoscopen blijken ook verbinders te zijn: door de spiegelbuizen ontstaat een  magische visuele ervaring  die bij bijna iedereen wel een verbinding met het verleden oproept: “Oh ja die ik herinner ik me nog toen ik nog kind was’.

 

Mijn glaswerk is in 2020 op diverse plaatsen te bekijken

Batik schilderwerk Kitty van den Beld

Stadhuis en Kunstuitleen in Lelystad tot 3 april en het batikwerk tot 30 april 2020: gedeeltelijk geannuleerd

Momenteel loopt een expositie van batik schilderkunst in het stadhuis en kunstuitleen van Kitty van den Beld. Met haar heb ik 3 glaskunstwerken gemaakt die geïnspireerd zijn door een detail uit een van haar batikken genaamd “explosie”

 

 

 

 

De 29e editie van de Kunst-aan-Huis Atelierroute Lauwersland: geannuleerd
het 2e en 3e weekend van maart 2020
14 / 15 én 21 / 22 maart 2020 van 11.00 tot 17.00 uur

Hier ben ik gevraagd om een installatie te maken met mijn caleidoscopen. Ik zal er een wand opbouwen van 8 x 2,40 hoog waar ik licht door gekleurd  glasschijven  tegen-aan projecteer. De kijker mag aan alle caleidoscopen draaien en daardoor zal het geprojecteerde licht aldoor anders zijn.

 

Caleidoscoop-lamp in natuur museum tijdens Kunstroute Ameland

Festival Kunst Achter Dijken in Pingjum: 2 en 3 mei 2020. Caleidoscopen en lichtinstallatie. Geannuleerd

Makkum art: Pinksterweekend 30, 31 en 1 juni 2020: Caleidoscopen en lichtinstallatie . Geannuleerd.

In eigen atelier: doorlopend op afspraak. Spontaan mag ook maar dan heb je kans dat je me mis loopt! En dan ook de koffie…

 

Is het mogelijk om de lijnen en vlakken van een batik om te zetten in een glaskunstwerk? Bezoek de expositie in Lelystad!

Kitty van den Beld is  vooral gespecialiseerd in het ontwerpen en het maken van grote batikken. Vorig jaar kregen we een gezamenlijke opdracht om een batik van haar om te zetten naar een glas appiliqué raam. Het samenwerken beviel ons wel. Nu hebben we vanaf januari hard gewerkt en geëxperimenteerd met verschillende glastechnieken: glasfusion, het lijmen op glas en glas-in-koperfolie.  Een detail uit haar “explosie” batik is nu op 3 verschillende manieren in glas uitgevoerd. Het resultaat mag er zijn!

Deze drie kunstwerken zijn ook te zien tijdens de opening op 6 maart van Kitty’s expositie in het stadhuis van Lelystad op 6 maart om 16.30 tot 30 april 2020.

In deze expositie is een overzicht te zien van haar grote en kleurrijke  batik schilderijen uit verschillende periodes.  Zij onderzoekt en experimenteert met lijnen, vlakken, structuren en kleur maar ook flarden van poëzie-teksten schuwt zij  niet en zijn te vinden in haar werk.

Het originele batik

  

 

Expositie in museum kasteel Cannenburgh

Een dialoog in mixed media:
De glaskunst stichting probeert elk jaar een andere invalshoek te vinden om zo de veelzijdigheid van de glaskunst te belichten. Dit jaar is het thema glas met een mixed media. En ik doe mee met mijn caleidoscopen van glas en metaal en daarnaast exposeren er nog 17 kunstenaars die glas combineren met andere materialen, zoals hout, keramiek, metaal en textiel.
Er is geen centraal thema, dus zal er sprake zijn van een zeer gevarieerd aanbod wat betreft voorstelling, vormgeving en techniek. Anderen die exposeren zijn: Maria Bemelmans, Bernard Bossuyt, Therese Bouwens, Jacobine von Domming, Karin Faber, Esther Jiskoot, Kech Edwards, Gabrielle van de Laak, Andre van der Linden, Maurice La Rooy, Ida Scheijgrond, Susanne Silvertant, Marjan Smit, JanHein Stiphout, Hein van de Water en Karin Wijnand

Hieronder heb ik een aantal foto’s van werk van mede- exposanten.

Openingstijden:
De expositie is te bezoeken van zondag 3 t/m zondag 17 november 2019.
Geopend op dinsdag t/m zondag van 12.00 tot 17.00 uur.

Toegangsprijzen:
De toegangsprijs is € 13,50 voor volwassenen.
Tot en met 18 jaar gratis toegang.
Museumkaarthouders, betalen op vertoon van hun kaart € 4,00.

Locatie:
Kasteel Cannenburch
Maarten van Rossumplein 4
8171 EB Vaassen.
Het kasteel is niet rolstoel toegankelijk.
www.stichtingglaskunst.nl

 

MOJO hoofdkantoor heeft nu ook een reuze caleidoscoop

Er is geen mega-ster te bedenken die niet door MOJO op een podium is gezet. Gedreven door liefde voor muziek en talent voor organisatie zetten 100 medewerkers op het hoofdkwartier in Delft zich dagelijks in om fans en artiesten een ultieme show te laten ervaren. En deze medewerkers mogen nu dagelijks voor, tijdens en na hun werk aan de grote caleidoscoop draaien en kunnen zich onderdompelen in een wereld vol kleurrijke beelden. Hier een filmpje: MOJO Kaleidoscope

“The kaleidoscope is a large, interactive art piece offering a magical experience. It creates a range of positive feelings and quickly demands focus, like yoga for the mind. People spontaneously share their experiences with each other and voice its beauty.

The kaleidoscope awakens (or re-awakens) our sense of play. When turning the wheels and looking through the triangle you’ll discover countless kaleidoscopic images. Each three-wheeled set forms one unique piece of art.” (Carla Wentink, polinator at Eden Project Cornwall)

 

P1060039 P1060045 P1060047

 

 

 

 

 

 

P1050928P1060004P1050863 (2)

 

Lezing over monumentale glaskunst in Sneek

Voor Vriesia glas verzorg ik een lezing over monumentale glaskunst op vrijdag 16 november van 10.00 tot 11.30  Het zal een persoonlijk verhaal worden over liefde voor het  vlakke glas die mij gefusede-glaskunstwerk-vrouwe-justitia-aal zo’n 30 jaar fascineren en frustreren en onvermijdelijk horen bij het beroep van glazenier en glaskunstenaar.

Bij monumentale glaskunst gaat het vooral om glaskunst dat voor een bepaalde ruimte is ontworpen. Men noemt het vaak ook wel toegepaste kunst. Dat in tegenstelling tot de vrije kunst.

Bij deze lezing laat ik naast eigen monumentale glaskunstwerken ook werken van collega glaskunstenaars zien.

Daarnaast toon ik aan de hand van dia’s hoe een immens groot fuse- en een piep klein gebrandschilderd glaskunstwerk tot stand zijn gekomen.

 

 

Reserveren voor de lezing is gewenst.

Bel met 088-1112599 of mail info@vriesiaglas.nl

Adres: Tingietersstraat 20  8601 Sneek