Paperclips en caleidoscopen verbinden ook bij anderhalve meter

In deze expositie worden het Fries paperclipsmuseum en het glasatelier tijdelijk met elkaar verbonden. Te zien van 5 tot en met 27 september 2020, in de weekenden van 11.00 tot 17.00  Door de week op afspraak.

Door de corona regels en de belangrijkheid van deze paperclips collectie zal de expositie op zaterdag 5 september maar liefst 5x geopend worden met elke keer een hapje en een drankje voor een klein gezelschap. Graag reserveren op info@moglas.nl of een apje naar 06-29871396

Eind 1984 krijgt Jan Nijenhuis, dan werkzaam bij de provincie Fryslân, enkele bijzonder gevormde paperclips. Hij besluit het Fries paperclipsmuseum op te richten en kondigt dat aan in het personeelsblad van de provincie. Hij vestigt het museum in Leeuwarden op zijn werkplek, benoemt zichzelf tot conservator en suppoost, plaatst de paperclips in een vitrine, vermeldt de locatie, de openingstijden (werkdagen van 7.41-16.21u) en de toegangsprijs (kinderen gratis en volwassenen naar draagkracht). De collecte groeit in de jaren daarna tot meer dan 200 verschillende gebogen draadjes, prachtig van vorm in al hun eenvoud.

Als Jan jaren later van baan verandert heeft dat als consequentie dat er voor hem geen uitzicht is op het zich fulltime kunnen wijden aan zijn museum. Reorganisatie van het museum wordt onvermijdelijk en het museum sluit tijdelijk  zijn deuren. Zoals bij reorganisaties van musea gebruikelijk is, duurt de reorganisatie langer dan voorzien, in dit geval erg veel langer: zo’n 20 jaar!

Op enig moment rijst toch de vraag wat te doen met zijn museum. Voor hem is glashelder dat het in deze tijd van afstand houden noodzakelijk is om de verbindende functie van de paperclip te benadrukken en  krijgt daarvoor de mogelijkheid met een expositie bij Galerie Moglas in Kûbaard. De expositieruimte bij het glasatelier van Monique Verbruggen is niet groot en daarmee perfect geschikt voor het exposeren van paperclips: die zijn immers meestal klein, hoewel de collectie ook grote paperclips bevat tot een lengte van wel 37,5 centimeter. Waarom exposeren bij Galerie Moglas? Paperclips zijn naar hun aard een metafoor voor het leven: verbinden, weer los (kunnen) laten als het nodig is en waar mogelijk opnieuw verbinden. Naar paperclips kijken is  ook kijken naar mooie vormen. Monique is in haar werk met glas onder meer bezig met het maken van caleidoscopen. Caleidoscoop betekent letterlijk (oud Grieks): kijken naar een mooie vorm. De caleidoscopen blijken ook verbinders te zijn: door de spiegelbuizen ontstaat een  magische visuele ervaring  die bij bijna iedereen wel een verbinding met het verleden oproept: “Oh ja die ik herinner ik me nog toen ik nog kind was’.